maandag 20 oktober 2014

Verandering

In 2010-2011 heb ik elke maand een foto genomen vanaf een vaste plaats in de Hennepoelpolder, om de verandering in de loop van het jaar vast te leggen. Omdat ik tegenwoordig alleen de telelens meeneem, is die reeks niet uitgebreid. Vandaag had ik de 'normale' lens bij me en heb weer vanaf dezelfde plaats een foto genomen.

Verandering Hennepoelpolder (okt 2011-okt 2014)
De verandering lijkt niet zo groot, maar goed te zien is hoe hele stukken riet zijn verdwenen. Er is beduidend meer wateroppervlak gekomen.
Gisteren zaten er tijdens de zondagtelling 50 Brandganzen in de Veerpolder. Niet eerder kwam deze gans zo vaak naar de Veerpolder als dit jaar en nog nooit in zulke aantallen. Om ze hier aan te treffen, moet je vroeg uit de veren. De polder wordt duidelijk als overnachtingsplek gebruikt en de groepen die ik tot nog toe in de Veerpolder heb aangetroffen, vertrekken altijd tussen zonsopkomst en een uur later.

Vandaag eindelijk de Bruine Kiekendief kunnen scoren in het gebied. Bij aankomst gingen alle Slobeenden en Wintertalingen op voor een jagende vrouw. De eenden vlogen meerdere keren over en om de roofvogel heen. Daarbij draaide ze een aantal keren met de poten omhoog, als verdediging of als poging een Wintertaling te grijpen?

Vrouw Bruine Kiekendief met op de voorgrond Slobeenden.
Ze waren al een paar keer gemeld en ik heb ze misschien eerder over het hoofd gezien, maar vandaag kon ik de Keep toevoegen als soort op de 2014-lijst (soort 96). Samen met een groep Vinken vlogen minimaal 6 Kepen van de kleine boompjes aan de noordkant naar de bomen aan de westkant van de Veerpolder.

Putters, vandaag in de Hennepoelpolder.
In de Hennepoelpolder laten de Waterrallen zich nog steeds horen. Het opvallendst is echter de toename in Krakeenden. Net als elk jaar nemen de aantallen van deze eend vanaf oktober langzaam toe, om in december een hoogtepunt te halen. Gisteren zaten er 125 Krakeenden in de tochten van de Hennepoelpolder, wat een oktober-record is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.