zondag 1 juni 2014

Watersnip eventjes terug

De eerste telling van juni en eindelijk kon ik weer eens een Watersnip scoren. Hij vloog een kort stukje in de Veerpolder en viel toen in tussen de hoge begroeiing. Nog een wonder dat ik hem zag. De laatste telling met een Watersnip dateerde al weer van 19 april. Mei is altijd een maand met nauwelijks Watersnippen, dus heel bijzonder is het niet dat ik ze vorige maand niet heb gezien. Maar het blijft fijn om te constateren dat ze er nog wel af en toe zijn.

Watersnip in de Veerpolder, foto uit 2012.

In de Hennepoelpolder is inmiddels ook een Krakeend-nest uitgekomen. Beide ouders zwommen rond met 3 pullen. Dat brengt het totaal aantal uitgekomen nesten op 2 in de polders. Op het pad bij de ingang lopen al een tijdje 3 Kievit-pullen rond. Een onhandige plek, want het is denk ik het meest belopen stukje pad. Ik kom er tijdens de tellingen meerdere keren langs en de ouders blijven maar alarmeren.

Een van de 3 Kievitpullen langs het pad, ruim een week geleden.
Ik heb de indruk dat de Scholeksters ook al jongen hebben, maar ik heb ze nog niet kunnen vinden. Normaliter zijn de eerste pullen aanwezig vanaf de laatste twee weken van mei, maar soms pas vanaf begin juni. Maar de oudervogels zitten niet meer op de nesten. Waar zijn de pullen?
Net als in de Hennepoelpolder zitten er nu ook nesten van de Kokmeeuw in de Veerpolder. Minimaal 2 nesten zitten achteraan de Pitrus-rand aan de westkant van de polder.

Nieuw voor dit jaar (althans voor mij) in de Veerpolder is de Kleine Karekiet. Zoals elk jaar worden eerst de territoria in de Hennepoelpolder bezet en vervolgens 1 of 2 territoria in de Veerpolder. Ook dit jaar is dat niet anders.
Verder is er weinig nieuws te melden. De Bosrietzanger zingt nog steeds aan de noordkant van de Hennepoelpolder, de Boerenzwaluwen verschijnen aan het eind van de telling vanuit de botenloods en de Grauwe Ganzen beginnen zich langzaam te verzamelen in grotere groepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.