zondag 11 mei 2014

Wintertaling en Slobeend verlaten de polders

Vanochtend kwalificeerde wel als de 'ongunstige telomstandigheden' die ik altijd aan moet geven bij de SOVON-tellingen. Het waaide hard en ging gaandeweg steeds harder regenen. Maar, het tellen lukte toch nog aardig. De vogels leken meerlast te hebben van de weersomstandigheden. De Oeverlopers (3) en Witte Kwikstaarten (3) konden nauwelijks tegen de wind in vliegen en de Grote Canadese Ganzen hielden de pullen ter bescherming veelal onder de vleugels. Ook de 2 Gierzwaluwen en 4 Boerenzwaluwen die het weer trotseerden hadden duidelijk moeite om op koers te blijven.


Met 196 en 197 exemplaren in respectievelijk de Veerpolder en de Hennepoelpolder, was het nu wel een rustige ochtend. Ook het aantal soorten, 22 in beide polders, was aan de lage kant. Nergens kon ik Wintertalingen of Slobeenden vinden. Voor de eerste soort is dat niet zo uitzonderlijk, die verdwijnt rond deze tijd altijd uit de polders, al worden er af en toe een paar gezien in de zomermaanden. Voor de Slobeend is het vreemder. Die soort blijft eigenlijk altijd wel aanwezig met enkele exemplaren. Vandaag was hoop ik een uitzondering, want ik hoop dat de Slobeend ook dit jaar weer zal broeden in de polders.

Slobeend met pullen, vorig jaar juli in de Veerpolder.

Aan de westkant van de Veerpolder zit vanaf vanochtend 1 Meerkoet-pul minder. Samen met een ouder zwom deze pul weg van de oever, tussen opkomende waterplanten door. Er verscheen een kleine kolk op een metertje afstand, toen even niks en vervolgens een grote slag. Weg was de pul, verdwenen in de bek van - neem ik aan - een snoek. De oudervogel riep nog een paar keer, omkijkend naar de plek waar de pul had gezwommen.

Ondanks de harde wind kon ik in de Hennepoelpolder 5 Rietzangers, 2 Rietgorzen en 1 Kleine Karekiet scoren. Over die laatste maak ik me wel een beetje zorgen. Tot nog toe heb ik er dit jaar maar 1 kunnen waarnemen, terwijl er normaal al 4 of 5 aanwezig zijn rond deze tijd. De andere twee soorten volgen gelukkig wel het patroon van de voorgaande jaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.