zondag 18 mei 2014

Wat een mooie ochtend!

Het begon met wat mist vanochtend, maar toen het zonnetje doorbrak startte een heerlijke telling. Bij het bord aan de ingang van de Veerpolder scharrelde een Lepelaar. Hij was zo druk aan het foerageren dat hij mij niet door had. Geheel met de gedachten bij voedsel, kwam hij tot op een paar meter.

Lepelaar in de vroege ochtendmist, Veerpolder.

De Veerpolder zat weer vol met pullen, waarbij 2 nieuwe soorten voor 2014: de Tafeleend (6) en de Bergeend (10). Van de Tafeleenden zijn twee nesten uitgekomen, met elk 3 pullen. Net als vorig jaar lijken de twee nesten weer samen op te trekken. In eerste instantie zwommen twee vrouwtjes samen met zes pullen. Na een tijdje gingen ze ieder een andere kant op met elk 3 pullen.

Eén van de twee Tafeleend nesten die zijn uitgekomen.
Naast deze twee soorten waren van de volgende soorten ook pullen aanwezig in de Veerpolder: Meerkoet (3 broedsels), Kievit (2 broedsels gezien, maar er zitten er denk ik meer), Nijlgans (9), Grauwe Gans (65 in 8 groepjes) en Grote Canadese Gans (71 in 10 groepjes).
De Veerpolder leverde ook een nieuwe soort op voor de tellingen van 2014: de Tapuit. Deze soort komt regelmatig langs, maar je moet maar net geluk hebben om hem te zien.

De zorgen om de Kleine Karekiet in de Hennepoelpolder die ik vorige week uitsprak, blijken niet nodig. Vanochtend zaten er minimaal 5 en ze lieten zich bijzonder goed benaderen.

Ik werd wel nieuwsgierig bekeken, maar verder volledig genegeerd.


Deze Kleine Karekiet liet zich vanaf een meter of 3 prima fotograferen.
En met de terugkomst van de Kleine Karekieten is ook hun nestparasiet verschenen: de Koekoek. De hele telronde lang vloog er één heen en weer over de Hennepoelpolder, dan weer landend in de polders zelf, dan weer in de bomen net buiten het gebied. En ook deze liet zich beter zien dan ik gewend ben.

Koekoek, vliegend over de Hennepoelpolder.
In de elektriciteitsmast zat een Ooievaar. En omdat Fred het maar niet kan verkroppen dat ik nog geen Ooievaar heb geteld in de polders, een foto genomen. Bij deze Fred ;-)

Ooievaar in de elektriciteitsmast.
En zo bleef het maar doorgaan met leuke waarnemingen. Als laatste vonden we een paartje Rietgorzen die druk bezig waren hun broedsel te voeren. Zowel pa als ma waren druk in de weer en verdwenen regelmatig in een dichte pol Pitrus aan de kant van de sloot met een snavel vol waterjuffers en langpootmuggen. En dan klonk er een druk gebedel uit de Pitrus op, een nest vol jongen. Het klonk als een nest vol, maar hoeveel het er zijn? We hebben ze natuurlijk met rust gelaten.

Pa Rietgors met een snavel vol. Er zitten onder andere een Lantaarntje
(waterjuffer) en een langpootmug in.
Uiteindelijk kon ik 31 soorten tellen in de Veerpolder en 29 in de Hennepoelpolder. Voor de Hennepoelpolder is dit voorlopig het jaarrecord, voor de Veerpolder een evenaring van de telling van 19 april. Al met al een heerlijke vogelochtend met volop zon en goed gezelschap.

1 opmerking:

  1. Hoi Hans,

    Leuk je vanmiddag weer even gesproken te hebben. Ik heb uiteindelijk de tafeleenden met pullen en de bergeenden met pullen ook gezien, maar te ver weg voor een foto. Ik ben toch meer fotografe dan vogelwaarnemer. Wel een lepelaar midden op het wandelpad....heel bijzonder, hij bleef nog een poos staan, zodat ik hem tot zo'n 10 meter kon naderen, toen ben ik blijven zitten. Hij werd later door een andere lepelaar opgejaaagd. Ook zag ik nog een rosse grutto. Leuk, die had ik nog niet op de foto.....
    Het was een heerlijke dag in de polders.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.