zondag 4 mei 2014

Is het echt zo rustig?

Het leek erg rustig deze week in de polders. De eenden die normaliter het water bevolken waren bijna allemaal verdwenen, slechts kleine groepjes vogels bevonden zich her en der in het gebied. Ook andere vogelaars vonden dat er weinig te beleven viel. Maar is het wel zo uitzonderlijk rustig?

Een van de twee Lepelaars in de Veerpolder vandaag.

Vandaag telde ik 427 vogels van 32 soorten in de Veerpolder, inclusief 180 pullen van 6 soorten. In de Hennepoelpolder zaten 255 vogels van 27 soorten, inclusief 57 pullen van 2 soorten. En wat blijkt bij vergelijking van de eerste tellingen van mei in de afgelopen jaren? Deze Veerpolder-telling staat voor begin mei op de tweede plaats qua aantallen en qua aantallen. De Hennepoelpolder-telling was qua aantal soorten en aantal exemplaren vergelijkbaar met 2012 en ook niet uitzonderlijk rustig. Begin mei is gewoon een rustige periode.

Ik was blij dat er weer wat meer Tureluurs zaten in de Veerpolder (5 stuks). De laatste tijd zijn dat er meestal minder. Van de Kleine Plevier en de Oeverloper kon ik er allebei 3 tellen. Tussen de pitruspollen aan de westkant zwommen nog 2 Wintertalingen.

Een van de drie Oeverlopers in de Veerpolder.
In de Hennepoelpolder zitten momenteel erg veel Rietzangers te zingen. Verspreid over de rietkragen hoorde ik er 8, het hoogste aantal ooit geteld. De Kokmeeuwen nestelen tussen het riet en de Koolmezen en Pimpelmezen die broeden in de tuinen van de wijk foerageren er.

Eerder deze week zag ik een Kievit aanvallen uitvoeren op een Blauwe Reiger. Niet ten onrechte dat er zo fel gereageerd wordt op zijn aanwezigheid, want menig pul verdwijnt in zijn snavel. Niet alleen de Blauwe Reiger, maar ook de Kleine Mantelmeeuw en de Zwarte Kraai zijn beruchte pullenrovers. Vandaag vloog een Zwarte Kraai weg uit de Hennepoelpolder met een Wilde Eend-pul in de snavel.

Stap 1: De Kievit alarmeert en de Blauwe Reiger
duikt in elkaar.

Stap 2: De Blauwe Reiger krijst en spert de snavel.

Stap 3: De Kievit scheert rakelings langs de kop
van de Blauwe Reiger.

1 opmerking:

  1. Weer een mooie update. De lepelaar zat lekker dichtbij, dat geluk had ik gisteren ook. Die uitvallen van de kievit naar de reiger heb ik afgelopen week ook gezien (afstand was te groot voor een goede foto). Heb jij ook de parkganzen ( 7 of 8 stuks) gezien, die samen 1 pulletje in de gaten hielden. Ik vraag me af wat dit voor pul is, van een van de witte ganzen of een adoptie gansje. Ik kon de pul heel goed benaderen, waar de grauwe ganzen er vandoor gaan of gaan blazen, bleven deze witte ganzen en het pulletje gewoon rustig zitten.
    groetjes Ghita

    PS: ik heb nu een Poelgeestblog geplaatst (vogelvaria maand april)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.