zondag 13 april 2014

Polders een steeds groter succes...

...en niet alleen bij de vogels. De tijd dat ik tijdens de tellingen af en toe een andere vogelaar tegen kwam is wel voorbij. Steeds meer mensen staan vroeg op om te genieten van alle min of meer bijzondere vogels in het gebied. De vogels lijken er geen last van te hebben.

Vanochtend was het al vroeg druk ik de polders, met name bij de Zwarte Ibis, die nog steeds in de Hennepoelpolder rondscharrelt. Anderen waren op zoek naar Zwartkopmeeuwen, Regenwulpen en Bokjes. Deze soorten zijn de afgelopen week meerdere keren gemeld, maar vanochtend kon ik ze niet (terug)vinden, helaas.
Dat is ook een effect van al die aandacht voor het gebied: ik weet nu ook wat ik tijdens de tellingen allemaal niet zie. Het gebied is in die zin nog rijker dan al uit de tellingen is gebleken. Vele ogen zien nu eenmaal meer. Zo zijn er buiten de 3 hiervoor genoemde soorten nog meer die ik dit jaar nog niet heb kunnen tellen.

Vanochtend was het relatief rustig wat betreft aanwezige soorten. Leuk was de Braamsluiper die zich de longen uit het lijf zong in het struweel op het treintalud. De eerste Boerenzwaluwen voor de tellingen vlogen heen en weer tussen de polders. Eindelijk kon ik in het telgebied 2 Tjiftjaffen vinden. Normaal zitten die net buiten het telgebied en neem ik ze om de tellingen vergelijkbaar te houden dus niet mee.

1 opmerking:

  1. Ja, de polders zijn zeker populair aan het worden, ik was er vrijdag met een medeblogger die het gebied nog niet kende, en met de zwarte ibis, een voor hem eerste kleine plevier en ook nog een paring van tureluurs was het een topdag. Een dag later was ik er weer en kwam weer andere medebloggers tegen, die ook helemaal weg zijn van het gebied. Op Facebook verschijnen ook steeds meer foto's uit de polders. Het is ook iedere keer weer anders, steeds weer een verrassing wat je op je rondje tegen gaat komen, dat maakt het ook zo mooi. Ik zal deze week zeker nog een keertje langs komen, hoewel mijn andere favoriete gebiedje bij de stad ( polderpark Cronesteijn) ook steeds leuker wordt.Dat wordt kiezen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.