zondag 16 maart 2014

Afgelopen week de eerste pullen gezien

Het was een heerlijke week om in de polders te zijn. En ik was niet de enige die dat vond. Het aantal vogelaars is in tijden niet zo hoog geweest, niet alleen dankzij het mooie weer, maar ook dankzij alle Grutto's.

Donderdag 13 maart werd ik verrast door 3 Nijlgans-pullen in de Warmonder Leede. Heel erg vroeg, dus de Nijlganzen lijken optimaal te profiteren van de zachte winter. Inmiddels heb ik ook de Kievit, Grauwe Gans, Meerkoet en Fuut al op een nest zien zitten.

Nijlgansjes in de Warmonder Leede, 13 maart 2014.

In het kader van de slaapplaatstellingen heeft een collega-vogelaar zaterdagavond de Grutto's geteld. Er zaten er toen 557. Vanochtend bij zonsopkomst rond 07:00 uur, waren er daarvan nog 434 aanwezig. Waar die andere 123 in de tussentijd naartoe zijn gevlogen? Waarschijnlijk naar de polders ten noordoosten van Leiden. Het zijn wel vroege vogels geweest, om om 07:00 uur al weg te zijn. Tussen 07:00 en 08:15 vertrokken zo'n 200 Grutto's in groepjes van 10-20, zodat er aan het einde van de telling nog maar zo'n 200-250 over waren. Voor het eerst zaten er ook Grutto's (16) in de Hennepoelpolder.

Vandaag waren er geen bijzondere waarnemingen. In de Veerpolder zat nog steeds 1 Bonte Strandloper, in de Hennepoelpolder streek een Sperwer neer in een boompje.

Rietgors in de Hennpoelpolder, 13 maart 2014.
Het wordt wel spannend de komende weken. Wanneer komt de eerste Blauwborst binnen? En de eerste Kleine Plevier of Rietzanger? Voor deze vogels ligt de eerste waarneming in de tellingen rond eind maart-begin april. De vroegste Blauwborst was op 24 maart, de eerste Kleine Plevier op 22 maart en de eerste Rietzanger op 3 april. De trekvogels hebben natuurlijk niet kunnen profiteren van de zachte winter hier, dus ik verwacht ze vanaf die data.

Spreeuw in de Veerpolder, 13 maart 2014.

1 opmerking:

  1. Ik heb wat blogjes gemist (vakantie en mooi weer zorgen ervoor dat ik niet zoveel achter de PC zit). Wat een mooie foto van de rietgors. Is mij nog niet gelukt. De drie nijlgansjes heb ik in die week ook vastgelegd, ik vond ook dat ze er vroeg bij waren. Ja en nu breekt de tijd van de pullen aan. Heerlijk.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.