zondag 2 februari 2014

Zachte winter en brood leveren records op

Niet eerder telde ik begin februari zoveel vogels van zoveel verschillende soorten in de polders. Naast de zachte winter (als het al winter mag heten) werd ik vandaag geholpen door het brood dat aan de schapen gevoerd werd. Dat laatste trok allerlei meeuwen aan, in flinke aantallen. Uiteindelijk telde ik in de Veerpolder 740 vogels van 27 soorten en in de Hennepoepolder 436 vogels van 15 soorten. Voor beide polders een record voor deze tijd van het jaar sinds de tellingen begonnen. Ik hoor de laatste tijd vaak dat er weinig te beleven is in de polders, maar dit zet dat een beetje in perspectief.

Meeuwen (kok-, storm-, en zilver-) in de Veerpolder. De Grote Mantelmeeuw
is net weggevlogen.

Er vlogen 4 soorten meeuwen rond: Kokmeeuw, Stormmeeuw, Zilvermeeuw en Grote Mantelmeeuw. Bij het bruggetje tussen de twee polders was brood neergelegd enelke keer als er iemand langsliep verdwenen de meeuwen naar het eilandje in de Veerpolder. 

Twee Zilvermeeuwen En een langsvliegende Kokmeeuw.
Stormmeeuw.
Sinds 2011 worden er steeds vaker Pijlstaarten gezien in de polders, waarbij 2013 een topjaar was. Ook vandaag zaten er weer 2 mannetjes. Ik kan me van vroeger herinneren dat ik ze alleen zag als ik in de winter bij de Waddenzee was. Het is leuk dat ze nu regelmatig hier zitten, met waarnemingen tussen september en april.

Mannetje Pijlstaart in de Veerpolder.
Nog een record was het aantal Knobbelzwanen. In de Hennepoelpolder zaten er 13, waaronder 1 juveniel. Er werd af en toe gebaltst, de nekken in de vorm van een hartje. De Futen waren samen in de weer met nestmateriaal. Lijkt me aan de vroege kant, maar goed.

Knobbelzwanen in de Hennepoelpolder.
Als het zo mild blijft, en daar lijkt het de komende tijd wel op, moeten vanaf nu de ogen open gehouden worden voor de aankomst van de eerste Grutto's. In 2011 zat de eerste in de telling van 13 februari. Het zou volgende week dus zomaar raak kunnen zijn.

1 opmerking:

  1. Mooie blog, ik was laatst ook in de polders (na een hele lange periode niet geweest te zijn), het had die nacht gevroren dus de meeste vogels zaten ver weg, waar het nog open was. Als ik deze blog zo zie, moet ik vanaf nu weer wekelijks langs gaan. Als straks de dagen langer worden, kan ik weer even na mijn werk langsfietsen.
    groetjes Ghita.
    PS: deze week komt er weer een poelgeest blog van mij aan, met vooral de gewone vogels. (wilde eend, meerkoet).

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.