zondag 23 februari 2014

Negen Grutto's

Terwijl ik aan het genieten was van Kraanvogels in de Eifel, zijn deze week de Grutto's binnen gekomen in de polders. Vanochtend dus vol verwachting aan de telling begonnen.

Bij aankomst zaten er 5 Grutto's op het eilandje in de Veerpolder. Een uurtje later hadden ze gezelschap gekregen van nog eens 4. Het is een rustige start van de hopelijk grote aantallen die gaan komen.

De eerste Grutto's in de tellingen van 2014.

Met de aankomst op 18 februari zijn de Grutto's stipt op tijd. De vorige twee jaar waren ze er op 17 resp. 21 februari. De afgelopen jaren is het aantal Grutto's dat de Veerpolder gebruikt als tussenstop naar de broedgebieden gestaag gestegen. Vorig jaar was een absoluut record, met op het hoogtepunt ruim 1200 rustende Grutto's. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat record dit jaar verbroken zal worden. Er lijken er gewoonweg niet veel meer bij te kunnen. Maar wie weet.



De eerste Grutto's.
Buiten de aankomst van de Grutto's is er niet veel veranderd. Er zitten, in beide polders samen, nog steeds veel Wintertalingen (206), Slobeenden (90), Krakeenden (108), Grauwe Ganzen (321, waaronder 1 met halsband FJU) en Grote Canadese Ganzen (119).
In de Hennepoelpolder zitten de laatste tijd meer verschillende soorten (vanochtend 22) dan in de Veerpolder (20), wat niet gebruikelijk is. In het riet zat een Rietgors luid te zingen en 2 Zwarte Kraaien riepen luid en duidelijk. Ook de Kievitten (2) zijn deze polder ingetrokken.

Vanaf de tweede helft van maart verwacht ik de binnenkomst van de eerste zomergasten, waaronder de Blauwborst, de Kleine Plevier en zwaluwen.

Zwarte Kraai.

Wintertalingen.

1 opmerking:

  1. Ja de grutto's zijn er weer. Vrijdag toen ik er was zaten er nog maar 2. toen heb ik ook nog twee pijlstaarteenden gezien in de veerpolder. De mooie tijd breekt aan nu voor de polders, ik zal de komende tijd ook weer wat vaker daar langskomen, dus misschien komen we elkaar dan nog wel een keer tegen.g
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.