zondag 29 december 2013

Soort 98: Grote Zaagbek

Soort nummer 98 is binnen voor dit jaar: een vrouwtje Grote Zaagbek vloog op uit de plas voor het gemaal in de Hennepoelpolder op het moment dat ik de ganzen aan het tellen was vanaf het bruggetje naar de Veerpolder. Ze vloog gelukkig nog een rondje over het gebied, zodat ik een foto kon maken.


Vrouwtje Grote Zaagbek vliegt weg uit de Hennepoelpolder.
De Grote Zaagbek is voor zover ik weet niet eerder in de polders waargenomen. Wel zijn er meerdere meldingen uit de Warmonder Leede en de Haarlemmertrekvaart, die beide langs de polders lopen. Het was dus wachten totdat deze soort in de polders zelf op zou duiken.

De afgelopen weken zit er continu een Buizerd in de dode bomen bij de Veerpolder. Ik probeer hem daar al die tijd te fotograferen, maar zodra ik aan de westkant van de polder achter de bomen vandaan kom, vliegt hij weg. Vandaag weer, maar nu was ik voorbereid en kon ik nog net een plaatje maken. Zoals altijd verdween hij ook nu naar de overkant van de Warmonder Leede en landde daar in een grote wilg.

De vaste Buizerd in de Veerpolder.
De eenden waren erg vliegerig. Veel Wintertalingen en Slobeenden vlogen continu rondjes boven de polders. De Krakeenden, Kuifeenden en Tafeleenden deden het rustiger aan en bleven op het
Slobeenden, Veerpolder. Op de achtergrond Wintertalingen.
De eenden houden zich voornamelijk op achter het eilandje in de Veerpolder. Op het eilandje zitten meestal een tiental Kievitten en enkele Nijlganzen.

Het eilandje in de Veerpolder met Tafeleend, Wintertaling, Slobeend,
Krakeend, Nijlgans, Kievit, Grote Canadese Gans en Grauwe Gans.
Dit moment van het jaar is de Meerkoet de meest voorkomende soort in de Veerpolder. Vandaag zaten er 188. Het is opletten voor dubbeltellingen, want ze verplaatsen zich terwijl ik rond de polder loop vaak van de ene naar de andere kant.

Meerkoeten steken het water over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.