zondag 8 september 2013

Nog geen herstel aantallen

Het regende stevig om 7:00, dus de telling van vandaag heb ik uit moeten stellen tot later op de ochtend. Dit heeft zeker effect op aantallen en soorten, omdat met name de ganzen meestal één á twee uur na zonsopkomst vertrekken uit de polders, om later op de dag weer terug te keren. Vergelijkingen met eerdere tellingen gaan dus een beetje mank. Maar, het was nog steeds erg rustig. In de Veerpolder kon ik iets meer exemplaren tellen dan vorige week (305 tegenover 269), maar minder soorten. In de Klaas Hennepoelpolder was het dit keer nog minder, met slechts 18 soorten en 121 exemplaren.

Watersnippen, Veerpolder.

Er lagen overal weer (nog) dode eenden en een Zwarte Kraai deed zich tegoed aan een kadaver (vaag te zien op de achtergrond van de Watersnip-foto hierboven). Nu maar hopen dat hem dat niet duur komt te staan.
Een vogel die het dit jaar goed doet in de polders is de Lepelaar. Tot nog toe zat deze vogel in 13 tellingen, met een maximum van 18 exemplaren. In beide gevallen een record. Ook vanochtend kon ik er weer een aantal bijschrijven (VP: 2, KHP: 3). Net als Lepelaars denk je Blauwe Reigers niet snel over het hoofd te zien. Maar vanochtend was ik er bijna één voorbij gelopen die weggedoken in de kant stond. Gelukkig was hij nieuwsgierig/waakzaam en stak zijn kop even boven de rand uit om te kijken wie er langs liep.

Blauwe Reiger verstopt achter de waterkant.
Deze Blauwe Reiger stond vlak bij de plek waar nog een aantal late Waterhoen-pullen rondscharrelen. Van de oorspronkelijke drie kon ik er nog maar één terugvinden. Is de rest ten prooi gevallen aan de Blauwe Reigers?

Een van de oorspronkelijk drie Waterhoen-pullen.
Met de lage aantallen verwacht je niet bijzondere dingen te zien. Toch leverde deze telling nog een paar soorten op die ik niet vaak binnen het telgebied tegenkom. In de Veerpolder zaten drie Gaaien en een Tjiftjaf. In de Hennepoelpolder hoorde ik op de noord-oost punt een Waterral. De Waterral zit eigenlijk het hele jaar wel in de Hennepoelpolder, maar dit is sinds de lente de eerste keer dat ik hem weer waarneem. Ik hoop al jaren op een waarneming van pullen. Dit jaar is het niet gelukt. Volgend jaar nieuwe kansen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.