maandag 19 augustus 2013

Terug uit Spanje

De afgelopen weken ben ik op vakantie geweest in Spanje en nu houdt de verbouwing van de badkamer me druk bezig. Maar, ik ben weer terug en dus ga ik binnenkort weer naar de polders.
Tot het zover is een impressie van de vogels en vele andere dieren in de omgeving van Madrid.

Europese kanarie, Serinus serinus, aan het eind van de straat.

Samen met het gezin heb ik 10 dagen doorgebracht in Colmenar Viejo, zo'n 30 kilometer boven de Spaanse hoofdstad. In die 10 dagen hebben we onder andere uitstapjes gemaakt naar Peñalara, La Pedriza, Pantano de Pedrezuela en Embalse de Pinilla. Niet allemaal om te vogelen, maar onderweg kom je natuurlijk het nodige tegen.
Ver hoefde ik eigenlijk niet te gaan, want vanuit het zwembad van de buren en in de straat heb ik de nodige roofvogels gezien: Boomvalk, Slechtvalk, Dwergarend, Grauwe Kiekendief, Zwarte Wouw, Rode Wouw, Vale Gier. Samen met de Steenarend, Slangenarend en Monniksgier zijn dat 10 roofvogelsoorten, geen gekke oogst.

Slangenarend boven de Rio Manzanares bij Colmenar Viejo.
In Colmenar Viejo heb ik mijn eigen 'poldertjes' aan het eind van de straat. Elke ochtend loop ik daar een rondje om te kijken wat er allemaal zit aan vogels. Dit keer 1 soort die ik er nog niet eerder had gezien, de Zomertortel. Verder veel jonge Roodkopklauwieren, daar gaat het goed mee, heel erg veel Huiszwaluwen op de hoogspanningsleiding, een tiental Wielewalen en de nodige Roodborsttapuiten.

Honderden Huiszwaluwen op de leidingen aan het eind van de straat.
Juveniele Wielewaal in de boom aan de overkant van de straat.
Elk jaar levert Spanje wel een nieuwe soort voor mij op, soms omdat ik hem echt nog nooit gezien heb, soms omdat ik nog nooit goed heb gekeken of heb kunnen kijken naar een vogel. Dat laatste geldt denk ik voor de nieuwe soort van dit jaar: de Duinpieper. Elk jaar kom ik in de bergen bij Peñalara en ik heb hem vast al vaker zien rondkruipen tussen de lage struiken op de berghellingen. Alleen nu kon ik hem echt goed zien en had ik de tijd om hem te determineren.

Duinpieper op de flanken van Peñalara.
Vorig jaar ontdekten we de Dehesa van Navalvillar, even te noorden van het dorp. Dat bleek toen een goede plek te zijn voor Monniksgieren. Ook dit jaar heb ik ze daar weer gezien. Ook vloog er een Steenuil rond, een soort die ik in Colmenar Viejo al een tijd niet meer gezien had. Ik achter het beestje aan om te proberen een foto te maken, wat uiteindelijk (redelijk) lukte. Toen ik de foto aan mijn middelste zoon liet zien, zei hij ineens: "Maar er staan er twee op!". De tweede had ik in het veld en op de foto helemaal over het hoofd gezien.

Steenuiltjes in La Dehasa de Navalvillar.
Naast het vogelen zijn we ook altijd op zoek naar andere dieren en planten. De kinderen spotten hagedissen, proberen liggend in het water waterjuffers te vangen op hun tenen, gaan uit hun dak van de 'kolibri'-vlinder of vinden zomaar langs het pad een Zonnedauw-soort. Dat is voor twee biologen-ouders natuurlijk helemaal geweldig en levert ook nog mooie foto's op. Wat wil je nog meer?

De Centraal Iberische Berghagedis, Iberolacerta cyreni.
De Iberische Bosbeekjuffer.
Gevangen!
De 'Kolibri' of Meekrapvlinder.
Elke avond vleermuizen spotten, er zitten er honderden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.