zondag 21 juli 2013

Eindelijk de Snor op de foto!

Het heeft lang geduurd voordat de Snor besloot tijdens een telling lang en uitgebreid te zingen, bovenin een wilg. Maar vanochtend was het zover en kon ik eindelijk een paar foto's maken.

Eindelijk de Snor op de foto.




Hij zat lang en eindelijk zichtbaar te zingen.
Het was sowieso een goede ochtend om te fotograferen. Het was zonnig en de vogels lieten zich goed zien. Er zaten minimaal 4 Witgatjes in het gebied, mogelijk 5. De eerste vier zag ik in de Veerpolder en later nog één in de Hennepoelpolder. Het gebeurt niet vaak dat ik er zoveel tegelijkertijd zie.



Witgatjes in de Veerpolder.
En er zaten meer steltlopertjes, her en der verspreid over de beide poldertjes. Opvallend was een Bontbekplevier. Dit exemplaar zit al weken in de Veerpolder tussen de Kleine Plevieren en dat is voor deze tijd van het jaar best bijzonder. In de Hennepoelpolder zaten twee Oeverlopers. Normaal zijn deze vogeltjes erg schuw en is het lastig dichtbij genoeg te komen om fatsoenlijke foto's te nemen. Maar deze keer lukte het aardig. Ze zaten op de punt van het weitje bij de boerderij.


Oeverlopers in de Hennepoelpolder.
Een Bosruiter, vijf Kemphanen, 58 Grutto's, 18 Kievitten, vijf Tureluurs, het zat redelijk vol. Ook de Lepelaars waren goed vertegenwoordigd (VP:10, KHP: 3).


De Grutto's verzamelen zich al voor de najaarstrek.


Elke week komen er meer Kemphanen langs in de polders.


Veel Lepelaars deze keer, met bedelende jongen
die piepend achter de ouders aanliepen.

Ze worden niet veel gemeld door anderen, maar er zitten ook weer Stormmeeuwen in de polders. Het is leuk dat ik nu ook in juli meerdere tellingen kan doen (normaal ben ik op vakantie), want tot dit jaar mistte ik deze meeuwensoort in juli. De Stormmeeuw is eigenlijk een wintergast en verdwijnt grotendeels in de zomer.

Stormmeeuw in de Hennepoelpolder.
Uiteindelijk 33 soorten kunnen tellen in de Veerpolder en 32 in de Hennepoelpolder (46 unieke soorten in totaal).



1 opmerking:

  1. Een prachtige ochtend. Ik kreeg visite anders was ik er ook nog even geweest. Wat veel lepelaars zijn er nu. En meerdere kemphanen. De snor heb ik nog niet gezien, alleen gehoord. Hopelijk is het zondag nog redelijk weer, dan breng ik ook weer een bezoekje aan deze mooie polders. Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.