dinsdag 16 juli 2013

Een keertje insecten i.p.v. vogels

Vandaag op zoek gegaan naar insecten in de Veerpolder. Ik wil dit al een tijdje, omdat ik geen idee heb wat er allemaal zit. Een erg rijk gebied is het niet, zeker niet rond de paden. Er zijn niet zoveel bloeiende planten, afgezien van de distels, en er is veel gras. Maar er moet toch meer zitten dan die enkele vlinder en die enkele libel.

Ik heb anderhalf uur doorgebracht aan de zuid-oostkant van de Veerpolder en het nodige gevonden. Hieronder een greep uit de waarnemingen.

Libellen en waterjuffers

Naast de hier afgebeelde soorten vlogen er ook nog Roodoogjuffers rond en één Grote Keizerlibel.

Gewone Oeverlibel, Orthetrum cancellatum.
Lantaarntje, Ischnura elegans.
Vroege Glazenmaker, Aeshna isosceles.

Wantsen

Meerdere gezien, maar slechts één kunnen fotograferen.

Deraeocoris ruber.

Vlinders

Niet gefotografeerd: Groot Koolwitje, Kleine Vos, Atalanta.

Poppen van de Wilgenstippelmot, Yponomeuta rorrella.

Rups van Distelvlinder, Cynthia cardui.

Muggen en vliegen

Er vlogen er genoeg rond, maar niet allemaal even gewillig om op de foto te gaan.

Weidevlekoog, Eristalinus sepulchralis, een zwefvlieg.

Een Ptychoptera-soort, een mug.

Een Tipula-soort, een langpootmug.

Vliesvleugeligen


Honingbij, Apis mellifera.

Steenhommel, Bombus lapidarius.

Eutomosthetus epiphium, een bladwesp.

Kevers

Er zaten meer kevers dan hieronder afgebeeld, waaronder het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje en het Elzenhaantje

Geel Soldaatje, Cantharis livida.

Rood Soldaatje, Rhagonycha fulva.

Tweestippelig Lieveheersbeestje, Adalia bipunctata.

Donacia-soort, een Rietkever.

Gele kattenstaartaardvlo, Lythraria salicariae.

2 opmerkingen:

  1. Dank Hans. Inspireert om weer eens verder te kijken dan mijn neus lang is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, ik vind dat je nog een behoorlijke hoeveelheid insekten hebt gezien en vastgelegd. Ik was er donderdag aan het eind van de dag en was verbaasd dat ik nauwelijks vlinders zag.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.