zondag 2 juni 2013

Terug van veldwerkweek (helaas zonder Klauwieren)

Voor alle mensen die zich hebben afgevraagd waar ik was bij de Klauwieren in de polder: ik was op veldwerkweek in Orvelte. Helaas heb ik ze dus gemist. Ik troost me met de gedachte dat ik deze zomer de Roodkopklauwier weer zal zien in Spanje en dat ik afgelopen week heb kunnen genieten van Geelgors, Boomvalk, Kerkuil, WespendiefRoodborsttapuit en nog zo'n 60 andere soorten.

Vanochtend vroeg de eerste juni-telling gedaan. Het Scholekster-gezin blijkt uit 3 pullen te bestaan. En weer zaten ze langs het pad. Uiteindelijk namen de pullen zwemmend de wijk naar de overkant.

Zwemmende Scholeksterpullen.

De zomer is ondanks het weer toch aardig op gang gekomen. Vanochtend kon ik 2 uitgekomen Scholekster-nesten vinden (1 en 3 pullen), 6 Kievit-nesten (2, 1, 2, 1, 1, 2), 8 Wilde Eend-nesten (3, 6, 3, 2, 5, 3, 2, 3), 8 Meerkoet-nesten (1, 1, 1, 1, 1, 2, 2, 1 - waarschijnlijk wel pullen gemist) en als klap op de vuurpijl 1 Tafeleend-nest (7 pullen). Alleen de Tureluur heeft dit jaar (nog?) geen pullen.


Twee Tafeleend-vrouwtjes met 7 pullen.
De Tafeleend-pullen werden begeleid door 2 vrouwtjes. Ik heb kort gezocht of ik iets kon vinden over dit verschijnsel, maar heb zo gauw niets kunnen vinden. Als iemand hier iets over weet, hoor ik het graag.

In de Veerpolder zat een paartje Smienten. Dat is in zoverre bijzonder, dat ik deze eend normaal alleen in de herfst-winter periode zie in de polders.

Paartje Smienten in de Veerpolder.
In de Hennepoelpolder zaten 2 Lepelaars. Als je die ziet foerageren, valt op hoe ondiep het meeste water is. De Blauwborst liet zich, in tegenstelling tot de Kleine Karekiet (5) en de Rietzanger (3) niet horen. Ook de Bosrietzanger heb ik na die ene keer twee weken terug niet meer kunnen vinden. Wel zit er nog steeds een eerste jaar Grote Mantelmeeuw op het weiland bij de boerderij.

Lepelaars in de Hennepoelpolder.

1 opmerking:

  1. Ik was er vandaag ook, wat een heerlijke dag. Ik zag nog iets bijzonders...een wilde eend vrouw met een grauwe gans en een hele rij pullen, zo'n apart gezin heb ik nog nooit gezien. Ze staan op de foto, die komt in mijn juni-poelgeest blog.
    De heilige ibis heb ik ook gezien, maar alleen rustend met de snavel verstopt, ik vond het al een rare lepelaar met die zwarte vleugelpunten.

    Dat kleine grut is erg leuk. Jammer dat de fuut nog maar 1 jong over heeft...:-(
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.