zondag 21 april 2013

Waar blijven de Tureluurs...

...en wat doen die Pijlstaarten nog in de Veerpolder?

In de Veerpolder zit nog steeds een paartje Pijlstaarten. Hier de man.
Normaal gesproken zijn er in april gemiddeld zo'n 6 Tureluurs in de Veerpolder, maar dit jaar blijft het bij 1 á 2 exemplaren. En dat is jammer. Niet alleen het geluid is mooi, de afgelopen jaren heeft de Tureluur ook met meerdere paartjes gebroed in het gebied. We wachten af.

Vogels kijken is vaak lastiger dan al die mooie foto's van fotografen doen geloven. De Rietzanger bijvoorbeeld is meestal beter te horen dan te zien. Zeker in deze tijd, als ze nog diep in het riet zitten. Zien gaat in het gros van de gevallen zoals op deze foto. Er zaten er minimaal 3 in de Hennepoelpolder vanochtend.

Rietzanger zoals je hem meestal ziet.
Het is de tweede helft van april, dus de Visdief is ook weer gearriveerd. Aan het einde van de telronde vlogen er twee rond boven de Veerpolder, luid schreeuwend. Eerder had ik er al 1 aan de grond. Elk jaar zitten er 1-2 paartjes en aan het eind van de zomer vaak ook juvenielen. Het zou leuk zijn als ze een keer tot broeden komen dit jaar.

Visdief, vanochtend in de Veerpolder.
Naast de standaardvogels, zaten er ook nog wat minder gebruikelijke vogels in de polders. Op het eilandje in de Veerpolder, tegenover het bruggetje naar de Hennepoelpolder, zaten 3 Gele Kwikstaarten. Ze vlogen regelmatig uit de boompjes naar het gras. Ze zitten er al een paar dagen en vrijwel de hele tijd op deze plek. Nog nooit eerder had ik er meer dan 1 en de laatste telling met Gele Kwikstaarten dateert al weer uit 2011.


Gele Kwikstaart in de Veerpolder vanochtend.
Samen met een medevogelaar stond ik te kijken naar de Blauwborsten (mannetje en vrouwtje) in de Hennepoelpolder bij het bruggetje, toen er opeens een Paapje landde in het riet. Normaal gesproken is dit een soort van het najaar. Alleen vorig jaar zat er 1 in mei. Nu dus voor het eerst in april. En mooi op kleur.


Man Paapje in de Hennepoelpolder, in het stukje van de Blauwborst.
Met 30 soorten ter plaatse in de Veerpolder en 27 in de Hennepoelpolder was er vanochtend weer genoeg te beleven. 1 Lepelaar, 2 Watersnippen, 3 Stormmeeuwen, nog 63 Wintertalingen, 2 Kleine Plevieren, 39(!) Kuifeenden, 26 Grutto's, 29 Kievitten, 20 Nijlganzen met 5 pullen, 8 Scholeksters en een enorme hoeveelheid Grauwe en Canadese Ganzen zorgden voor volle polders. Om het verder af te maken nog een foto van de Rietgors en één van de Blauwborst, vaste gasten van de polders.

Man Rietgors. 
Man Blauwborst.

3 opmerkingen:

  1. Het paapje, ik heb dit vogeltje nog nooit gezien, en ik ben blij te lezen dat er weer een lepelaar is gezien, want na eind maart had ik ze niet meer gezien. Ik ga deze week weer eens een kijkje (en een kiekje) nemen. Klopt het dat er minder ganzenpullen zijn dan vorig jaar rond deze tijd?
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,

    Ik hoop dat je het Paapje nog ziet. Zo vaak zit hij niet in de polders. Wat betreft de ganzenkuikens, ik denk dat schijn bedriegd. Ook ik dacht dat er dit jaar minder pullen waren, maar een kijkje in mijn boekjes leert anders. Vorig jaar telde ik op 22 april 61 pullen in de Veerpolder en 31 in de Hennepoelpolder. Vandaag waren dat er 87 in de Veerpolder en 24 in de Hennepoelpolder. Meer dus dan vorig jaar. Het is me wel opgevallen dat de ganzen vaker in de wijk vertoeven en dus minder in de polders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Afgelopen week was ik er en zag toen inderdaad veel ganzenkuikens in de polder.
    Hier trouwens een linkje naar mijn Poelgeest blog van April (ik maak er altijd 1 per maand en soms als ik iets speciaals heb gezien nog 1 tussendoor: http://carpediem2.punt.nl/content/2013/04/Polders-Poelgeest-kleine-vogeltjes-groots-geluksmoment
    en het tussendoortje van een bijzonder moment in de polder:
    http://carpediem2.punt.nl/content/2013/04/de-circle-of-life

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.