vrijdag 29 maart 2013

Lepelaar en Kleine Plevier breiden soortenlijst uit

Dat scheelt wel als de wind wegvalt. Vanochtend was het koud, maar goed toeven in de polders. Rijdend op de Thijsselaan zag ik zo'n 100 Grutto's wegvliegen. Ze vertrekken steeds vroeger; het was 7:30. Om 7:40 zaten er nog 606, om 8:50 nog maar tientallen.

Er lag een boel ijs in de Veerpolder.

De kou en het ijs hebben duidelijk invloed op de eenden en Meerkoeten, die bij gebrek aan open water     elders naartoe zijn. Maar op het soortenaantal is de invloed minder groot. Vanochtend zaten er 24 soorten in de Veerpolder, iets aan de lage kant voor de tijd van het jaar, maar zeker niet het laagste aantal van de laatste jaren.
De kou eist hier en daar wel tol. Veel dode vogels kom ik niet tegen in de polders, maar vandaag lag er een Grauwe Gans (zo goed als?) dood in een sloot. Hij bewoog niet. Het oog leek nog te kijken, een akelig gezicht.

(Zo goed als) dode Grauwe Gans in de Veerpolder.
Ze zijn allebei al eerder gezien in de polders, maar voor mij waren het de eerste van het jaar: Kleine Plevier (1) en Lepelaar (3). En zo loopt de soortenteller langzaam op.


Kleine Plevier, veren opgezet tegen de kou, in de Veerpolder.
De Lepelaars zaten eerst in de Hennepoelpolder en vlogen vervolgens naar de Veerpolder. Het blijft mooi te zien hoe al die vogels zich bewegen tegen de achtergrond van de huizen van Poelgeest. Ik hoop dat af en toe iemand naar buiten kijkt en zich dan verwondert over de vogels en de unieke plek waar hij/zij woont.





De Lepelaars vlogen van de Hennepoelpolder naar de Veerpolder.
De Pijlstaarten (2 mannetjes) hadden zich opgesplitst, de één in de Veerpolder, de ander in de Hennepoel. Van de Bonte Strandlopers kon ik er maar één vinden en twee Kemphanen vlogen weg met de Grutto's.

De komende maand verwacht ik de terugkomst van Rietzanger, Zomertaling en Boerenzwaluw (eerste helft april) en Kleine Karekiet, Blauwborst, Oeverloper, Witgat, Bosruiter en Visdief (tweede helft april). Een aantal van deze soorten zal doortrekken, een aantal zal gaan broeden. Een mooi vooruitzicht.

1 opmerking:

  1. Hallo Hans,
    Leuk dat jij de kleine plevier al hebt gespot. Ik zag ze gisteren niet. De pijlstaarten watersnippen heb ik wel geien. En 4 lepelaars in de Hennepoelpolder. Altijd weer een mooi moment als ik die voor het eerst zie. Ook nog witte en gele kwikstaart gezien, helaas geen foto.
    deze week zal ik zelf een Poelgeest-blogje plaatsen met mijn eigen waarnemening in maart.
    Ik vind deze blog trouwens erg leuk om te volgen, aangezien ik zelf het gebied ook vaak bezoek.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.