zondag 10 maart 2013

Hoe tel je een dichte groep Grutto's?

Vanochtend zat het eilandje in de Veerpolder vol met honderden Grutto's. Fred Klootwijk was er ook en samen hebben we geprobeerd de groep te tellen. Dat was lastig, want ze zaten erg dicht op elkaar en het licht was niet al te best.
In eerste instantie schatte ik 500-550 exemplaren, maar na nog een keer schatten kwam ik op 600. Aardig in de buurt van het recordaantal van 664 uit 2012. Maar toen waren het meerdere, lossere groepen en heb ik daadwerkelijk kunnen tellen. En...hoe goed was de schatting van vandaag?

Als je zelf eens wilt proberen te schatten, schat dan hoeveel Grutto's er op onderstaande foto staan (klikken voor een iets groter beeld). Onder "Meer lezen" staat het antwoord.

Er zaten erg veel Grutto's op het eilandje in de Veerpolder.


Thuis gekomen de foto's die ik gemaakt had bewerkt en vervolgens op vier foto's alle herkenbare exemplaren gemarkeerd met een stip. En daarna dus stippen tellen. Dat leverde een aantal van rond de 500 Grutto's op. Ook het tellen van stippen op meerdere foto's is lastig als het er zoveel zijn en de tellingen varieerden: 494-510.

Stippen op de foto gezet. Het zijn er 288! Als je er maximaal 10% naast zat,
had je een prima schatting.
Mijn eerste schatting was dus de juiste. Omdat op de foto nog Grutto's verscholen zitten achter andere Grutto's, Nijlganzen en Pitrus, ligt het werkelijke aantal exemplaren nog iets hoger dan 510. Nog niet het record, maar het komt in de buurt.

3 opmerkingen:

  1. Wat een klus om zo de vogels te tellen. Maar het zijn er echt al heel veel. Ik hoop dat de plas niet dicht gaat vriezen en dat deze grutto's nog even blijven en dat het record van vorig jaar verbroken wordt.......dat zou toch mooi zijn.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk. Wat ik meestal doe is kijken hoe groot een groepje van tien is, en dan tel ik die 'groepjes' ongeveer. Hierboven kwam ik uit op 280 dus aardig in de buurt!

    Fijn dat de grutto's er weer zijn :-)

    (Link gezien op Facebook)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Saskia,

      Dat is inderdaad heel netjes. Ik tel normaliter ook zo (vergeten te zeggen in het bericht), maar merkte dat het in een heel grote groep die nogal varieert in hoe dicht de vogels op elkaar zitten voor mij toch niet altijd goed werkte. Vandaar dat ik het eens op deze manier heb gedaan. Ook om mijn eigen schattingen te kunnen beoordelen.

      Groet,

      Hans

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.