zondag 17 maart 2013

Grutto-record aan flarden!

Zaterdag schrok ik toen een mede-teller voor de Watervogeltellingen vertelde dat hij donderdagavond in de Veerpolder tussen de 1000 en 1300 Grutto's had geteld. Een ongelooflijk aantal en ik was bang dat ik de piek dit jaar zou missen. Vol verwachting ging ik vanochtend dus op weg voor de zondagochtendtelling.

En ze zaten er nog! Twee grote groepen, één van zo'n 400 op de punt rechts van het eilandje, één van zo'n 600 op het eilandje zelf. Daarbij nog een paar kleinere groepjes in het water van 25-40 exemplaren en ik kwam op een totaal van 1100 Grutto's*. En daarmee is het record van vorig jaar - 664 - aan flarden.


Grutto's op het eilandje in de Veerpolder. 

Als ik de gegevens van waarneming.nl mag geloven (en waarom niet?), is de Veerpolder op dit moment de plek om Grutto's te kijken in Zuid-Holland. Nergens zijn tot nog toe zoveel van deze geweldige vogel gemeld. Alleen in Uitgeest en het landje van Geijsel (Noord-Holland) hebben ze er meer.

Waar ligt de grens? Eigenlijk verwachtte ik dat de aantallen dit jaar zouden afvlakken, of hooguit lineair zouden toenemen ten opzicht van voorgaande jaren. Maar niets is minder waar. Met 1100 Grutto's* - en het is de vraag of het daarbij blijft - is het bijna een verdubbeling van vorig jaar.

Verloop maximale aantallen Grutto's sinds 2009. Stand op 17 maart 2013.



Grutto's, Grutto's en nog eens Grutto's.

In hun eentje verbraken de Grutto's ook het aantal-vogels-record voor de Veerpolder. Dat stond op 1074 voor 11 maart 2012. Ook toen was het grootste deel Grutto. Het record staat sinds vandaag op 1349* vogels. En dat voor zo'n relatief klein gebied.

Om deze aantallen Grutto's te zien moet je wel vroeg opstaan of tegen zonsondergang gaan kijken. Om 8:15 vertrokken namelijk de eerste Grutto's al richting het oosten. En toen ik na het tellen van de Hennepoelpolder weer langs kwam, waren er al honderden minder. Maar goed, ook toen zaten er nog honderden.

*De records zijn inmiddels bijgesteld naar 1216 Grutto's en 1465 vogels. Zie later bericht.

En verder?

Je zou bijna vergeten naar de andere vogels te kijken met zoveel roodbruin. Maar er zat natuurlijk nog meer. Opvallend waren de vele Kuifeenden (VP: 18; KHP: 14). De Kleine Mantelmeeuwen komen langzaam weer terug (VP: 2; KHP: 11), maar er zitten ook nog steeds Grote Mantelmeeuwen (KHP: 2), Stormmeeuwen (VP: 1; KHP: 6) en Zilvermeeuwen (KHP: 1). De laatste drie meeuwensoorten zullen de komende tijd gaan verdwijnen en dan blijven de Kleine Mantel- en de Kokmeeuw over.

Fuut en Kuifeenden in de Veerpolder.

De Dodaars zwemt weer rond in de Veerpolder en er zat vanochtend 1 Witte Kwikstaart. In de Klaas Hennepoelpolder eindelijk de Rietgors weer eens kunnen scoren. Er zat een mannetjes luidkeels te zingen in het zuidelijke deel.

Zoogdieren

In de polders kom ik niet zoveel zoogdieren tegen. Één keer vond ik een dode Huisspitsmuis bij het toegangshek van de Veerpolder, drie weken terug zag ik sporen van een Vos in de sneeuw (eerder is al een vos gemeld door Luuk Wanders) en een enkele keer zie ik een Woelrat zwemmen. 
De enige soort die standaard aanwezig is is de Haas. Vandaag even de tijd genomen om er één te fotograferen. Het zijn leuke beesten om te zien rennen.


Wegrennende Haas in de Veerpolder. Op de onderste foto is mooi te zien
hoe de ogen van de Haas aan de zijkant van de kop staan.

1 opmerking:

  1. Hallo Hans,
    Ik was er vanmorgen rond half 11 en was blij zoveel grutto's te zien (en te horen). Ook de rietgors heb ik gehoord en we hebben die ochtend ook nog een aantal putters gehoord en gezien in de veerpolder. Jij had de haas mooi dichtbij, ik ze ze vaak ver weg in het weiland. Ik heb weer genoten van een ochtendje Poelgeest, jammer dat ik vandaag de pijlstaart niet zag, donderdag had ik hem wel gezien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.