zondag 6 januari 2013

Katten in de polder

Halverwege de ingang van de Veerpolder en het bruggetje naar de Hennepoelpolder kwam ik vanochtend het volgende spoor tegen.


Nou ben ik niet zo thuis in zoogdiersporen, dus bij thuiskomt even de gids erbij gepakt. Geen nagels te zien, dus een kat.

Nou kom ik wel vaker katten tegen in het gebied, maar dan voornamelijk in de buurt van de boerderij in de Hennepoelpolder en bij de ingang van de Veerpolder. Naïef om te denken dat ze netjes aan de rand van het gebied blijven. Ze lopen waarschijnlijk in het hele gebied rond. De vraag is natuurlijk hoeveel invloed deze katten op de vogels. Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Misschien eerst maar eens bijhouden hoeveel ik er tegenkom.

En dan nu de vogels. De eerste telling van 2013 was redelijk doorsnee. Opvallend was één Watersnip in de Veerpolder. De laatste tijd kom ik die eigenlijk niet meer tegen. De laatste telling met een Watersnip was op 16 december in de Hennepoelpolder. Verder zaten er veel Kieviten (76), 7 Bergeenden en 3 Tafeleenden. Ten opzichte van voorgaande tellingen was het aantal Wintertalingen laag: 67.
In de Hennepoelpolder zaten vooral veel Grote Canadese (152) en Grauwe Ganzen (90). Hier waren het de Krakeenden die duidelijk afgenomen waren ten opzichte van voorgaande tellingen. Ik kon er nu 'maar' 80 tellen, terwijl de afgelopen tellingen de aantallen varieerden tussen de 150 en 250.
De volledige telling is te vinden op waarneming.nl.

1 opmerking:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.