zondag 25 november 2012

De jaarlijkse Houtsnip is binnen

Vanochtend getwijfeld of ik zou gaan tellen. Donkere luchten en harde wind waren niet zo'n aantrekkelijk vooruitzicht voor een fatsoenlijke telling. Gelukkig ben ik toch gegaan, want anders had ik mijn jaarlijkse Houtsnip gemist.

Veerpolder vanochtend met Grote Canadese Ganzen, Grauwe Ganzen, Nijlganzen, Slobeenden, Tafeleenden, Krakeenden, Wintertalingen, Zilvermeeuw en Kieviten (ze staan er allemaal op).
In het najaar is de Houtsnip op zoek naar overwinteringsplekken en komt dan ook in gebieden die in principe niet geschikt zijn, zoals deze polders. Hij vloog op bij de bomen aan de noordkant van de Veerpolder. Grappig genoeg heb ik elk jaar 1 exemplaar in het gebied, dus ik zat al een tijdje op hem te wachten. Hij was al eerder gemeld, dus ik dacht dat ik hem dit jaar gemist had.
De vogels waren met de harde wind deze ochtend extreem schrikachtig. Normaliter reageren de vogels op mij door iets verder weg te zwemmen, maar vanochtend vlogen ze massaal op. Zelfs de Krakeenden achterin de sloten van de Hennepoelpolder bleven niet zitten.
Boven de Hennepoelpolder vloog een stoere Buizerd, op zoek naar een prooi. Hij had beter naar de Veerpolder kunnen gaan, want in de Hennepoelpolder zat niet zoveel. Naast de Buizerd heb ik maar 12 soorten kunnen vinden: Meerkoet (22), Slobeend (37), Blauwe Reiger (1), Krakeend (95), Wintertaling (10), Watersnip (2), Wilde Eend (3), Kuifeend (1), Aalscholver (5), Waterhoen (2), Kokmeeuw (2) en Waterral (1). Het was het laagste aantal soorten deze maand.
In de Veerpolder was het aanzienlijk drukker met o.a. Grote Canadese Ganzen (142), Grauwe Ganzen (82), Slobeenden (88), Wintertalingen (214) en Meerkoeten (135). De Grauwe Ganzen vertrokken allemaal tijdens de telronde. 's Middags ben ik nog even langs geweest en toen waren ook de Grote Canadezen vertrokken.
De Watersnippen waren òf niet zichtbaar òf vrijwel allemaal vertrokken. Ik kon er nog 10 scoren in de Veerpolder. Een groep van 16 Putters zorgde voor een kleine november-piek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.